Γνωρίστε τον μεγαλύτερο γαλαξία που έχει ανακαλυφθεί

Ο νυχτερινός ουρανός μας δείχνει έστω και λίγο την απεραντοσύνη του σύμπαντος. Κοιτάζοντας ψηλά βλέπουμε χιλιάδες αστέρια τα οποία ανήκουν όλα στον δικό μας γαλαξία. Στον νυχτερινό ουρανό βλέπουμε και τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος καθώς και μερικούς κοντινούς γαλιαξίες στον δικό μας όπως της Ανδρομέδας και τα Νέφη του Μαγγελάνου (στο νότιο ημισφαίριο).

Ο Γαλαξίας μας έχει διάμετρο 100.000 έτη φωτός και μέσα του βρίσκονται όπως ο ήλιος μας ακόμα 100 δισεκατομύρια αστέρια! Τεράστιο μέγεθος. Αλλά υπάρχουν και μερικοί γαλαξίες που ακόμα και ο δικός μας φαίνεται σαν μικρό παιδί.

Ο μεγαλύτερος είναι ο IC 1101 είναι ένας γιγάντιος ελλειπτικός γαλαξίας και ο μεγαλύτερος που έχει παρατηρηθεί σύμπαν.
Ανακαλύφθηκε από τον Βρετανό αστρονόμο Frederick William Herschel I το 1790 και επιβεβαιώθηκε ως ανεξάρτητος γαλαξίας από τον Edwin Hubble.

Πόσο μεγαλύτερος είναι όμως

Ο IC 1101 έχει διάμετρο πάνω από 50 φορές μεγαλύτερη από τον Γαλαξία μας και είναι 2.000 φορές πιο ογκώδης. Στο κέντρο της βρίσκεται η μεγαλύτερη γνωστή υπερμεγέθη μαύρη τρύπα σε ολόκληρο το σύμπαν. Ο IC 1101 έχει διάμετρο σχεδόν 6 εκατομμυρίων ετών φωτός και η μάζα πάνω από ένα τρισεκατομμύριο αστέρια ενώ ο Γαλαξίας μας, όπως αναφέραμε και παραπάνω, έχει διάμετρο 100.000 έτη φωτός και περιέχει 100 δισεκατομμύρια αστέρια.

Γνωρίστε τον μεγαλύτερο γαλαξία που έχει ανακαλυφθεί
Η μικρή κουκίδα αριστερά είναι ο δικός μας γαλαξίας (Milky Way) σε σύγκριση με τους γαλαξίες της Ανδρομέδας, του M87 και του IC 1011. | Απεικόνιση Discovery Channel

Ο IC 1101 βρίσκεται στο κέντρο του συμπλέγματος γαλαξιών Abele 2029 (ένα γιγαντιαίο σύμπλεγμα που περιέχει χιλιάδες γαλαξίες) και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1,04 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη γη.
Εάν έχετε ένα τηλεσκόπιο διαμέτρου τουλάχιστον 20 εκατοστών, μπορείτε να τον εντοπίσετε στον αστερισμό της Παρθένου.

Πώς έγινε τόσο μεγάλος;

Το σύμπαν εκτιμάται ότι περιέχει πάνω από 100 δισεκατομμύρια γαλαξίες, οι οποίοι συγκρούονται λόγω της βαρυτικής τους έλξης για περισσότερα από δεκατρία δισεκατομμύρια χρόνια. Μερικές φορές οι γαλαξίες συγχωνεύονται για να σχηματίσουν ακόμη μεγαλύτερους και πιο ογκώδεις όπως στον IC 1101.

Ωστόσο, οι ημέρες του γαλαξία IC 1101 φαίνεται να είναι μετρημένες, καθώς η κίτρινη-κόκκινη απόχρωση δείχνει ότι γεννιούνται μέσα του πολύ λίγα αστέρια. Επομένως, εκτός εάν το IC 1101 δεν συνεχίσει να καταπίνει περισσότερους και νεότερους γαλαξίες, είναι καταδικασμένος να ξεθωριάζει στη λήθη.

Δείτε το video για τον IC1101