Οι γενετικές μεταλλάξεις στο SARS-CoV-2 παρέχουν πληροφορίες για την εξέλιξη του ιού

Αναλύοντας γονιδιώματα ιών από πάνω από 7.500 άτομα που έχουν μολυνθεί με τον Covid-19, μια ερευνητική ομάδα υπό την ηγεσία του UCL έχει χαρακτηρίσει μοτίβα ποικιλομορφίας του γονιδιώματος του ιού SARS-CoV-2, προσφέροντας ενδείξεις για την κατεύθυνση φαρμάκων και στόχων εμβολίων.

Η μελέτη, με επικεφαλής το Ινστιτούτο Γενετικής του UCL, εντόπισε περίπου 200 επαναλαμβανόμενες γενετικές μεταλλάξεις στον ιό, επισημαίνοντας πώς μπορεί να προσαρμοστεί και να εξελιχθεί στους ανθρώπινους ξενιστές του.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ένα μεγάλο ποσοστό της παγκόσμιας γενετικής ποικιλομορφίας του SARS-CoV-2 βρίσκεται σε όλες τις χώρες που έχουν πληγεί περισσότερο, γεγονός που υποδηλώνει εκτεταμένη παγκόσμια μετάδοση από την αρχή στην επιδημία και την απουσία ενός «μηδενικού ασθενή» στις περισσότερες χώρες.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στις 5 Μαΐου 2020, στο Infection, Genetics and Evolution, επιβεβαιώνουν επίσης ότι ο ιός εμφανίστηκε μόλις πρόσφατα στα τέλη του 2019, προτού εξαπλωθεί γρήγορα σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι επιστήμονες ανέλυσαν την εμφάνιση της γονιδιωματικής ποικιλομορφίας στο SARS-CoV-2, το νέο κορονοϊό που προκαλεί ο Covid-19, εξετάζοντας τα γονιδιώματα πάνω από 7.500 ιών από μολυσμένους ασθενείς σε όλο τον κόσμο. Εντοπίστηκαν 198 μεταλλάξεις που φαίνεται να έχουν εμφανιστεί ανεξάρτητα περισσότερες από μία φορές, οι οποίες μπορεί να δείχνουν πώς προσαρμόζεται ο ιός.

Ο συν-επικεφαλής συγγραφέας καθηγητής Francois Balloux (Ινστιτούτο Γενετικής UCL) δήλωσε: «Όλοι οι ιοί φυσικά μεταλλάσσονται. Οι μεταλλάξεις από μόνες τους δεν είναι κακό και δεν υπάρχει τίποτα που να υποδηλώνει ότι το SARS-CoV-2 μεταλλάσσεται πιο γρήγορα ή πιο αργά από το αναμενόμενο. Μέχρι στιγμής δεν μπορούμε να πούμε εάν το SARS-CoV-2 γίνεται λίγο πολύ θανατηφόρο και μεταδοτικό».

Οι μικρές γενετικές αλλαγές ή μεταλλάξεις, που εντοπίστηκαν, δεν κατανεμήθηκαν ομοιόμορφα στο γονιδίωμα του ιού. Καθώς ορισμένα μέρη του γονιδιώματος είχαν πολύ λίγες μεταλλάξεις, οι ερευνητές λένε ότι αυτά τα αναλλοίωτα μέρη του ιού θα μπορούσαν να είναι καλύτεροι στόχοι για την ανάπτυξη ναρκωτικών και εμβολίων.

«Μια μεγάλη πρόκληση για την καταπολέμηση των ιών είναι ότι ένα εμβόλιο ή φάρμακο μπορεί να μην είναι πλέον αποτελεσματικό εάν ο ιός έχει μεταλλαχθεί. Αν επικεντρώσουμε τις προσπάθειές μας σε μέρη του ιού που είναι λιγότερο πιθανό να μεταλλαχθούν, έχουμε περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουμε φάρμακα που θα είναι μακροπρόθεσμα αποτελεσματικά», εξήγησε ο καθηγητής Balloux.

«Πρέπει να αναπτύξουμε φάρμακα και εμβόλια που δεν μπορούν εύκολα να αποφευχθούν από τον ιό».

Ο συν-επικεφαλής συγγραφέας Δρ. Lucy van Dorp (UCL Genetics Institute) πρόσθεσε: «Υπάρχουν ακόμα πολύ λίγες γενετικές διαφορές ή μεταλλάξεις μεταξύ ιών. Διαπιστώσαμε ότι μερικές από αυτές τις διαφορές έχουν εμφανιστεί πολλές φορές, ανεξάρτητα το ένα από το άλλο κατά τη διάρκεια της πανδημίας – πρέπει να συνεχίσουμε να τα παρακολουθούμε καθώς γίνονται διαθέσιμα περισσότερα γονιδιώματα και να διεξάγουμε έρευνα για να κατανοήσουμε ακριβώς τι κάνουν».

Τα αποτελέσματα προσθέτουν σε ένα αυξανόμενο σύνολο στοιχείων ότι οι ιοί SARS-CoV-2 μοιράζονται έναν κοινό πρόγονο από τα τέλη του 2019, γεγονός που υποδηλώνει ότι αυτό συνέβη όταν ο ιός πήδηξε από έναν προηγούμενο ξενιστή ζώων, σε ανθρώπους. Αυτό σημαίνει ότι είναι πολύ απίθανο ο ιός που προκαλεί το Covid-19 να βρίσκεται στην ανθρώπινη κυκλοφορία για πολύ πριν εντοπιστεί για πρώτη φορά.

Σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, η ποικιλομορφία των ιών που έγινε δειγματοληψία ήταν σχεδόν τόσο μεγάλη όσο παρατηρήθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο, πράγμα που σημαίνει ότι ο ιός εισήλθε στο Ηνωμένο Βασίλειο πολλές φορές ανεξάρτητα, παρά μέσω οποιασδήποτε υπόθεσης.

Η ερευνητική ομάδα έχει αναπτύξει μια νέα διαδραστική διαδικτυακή εφαρμογή ανοιχτού κώδικα, ώστε οι ερευνητές σε όλο τον κόσμο να μπορούν επίσης να επανεξετάσουν τα γονιδιώματα του ιού και να εφαρμόσουν παρόμοιες προσεγγίσεις για να κατανοήσουν καλύτερα την εξέλιξή του.

Ο Δρ van Dorp είπε: «Το να μπορείς να αναλύσεις έναν τόσο εξαιρετικό αριθμό γονιδιωμάτων γονιδίων εντός των πρώτων μηνών από την πανδημία θα μπορούσε να είναι πολύτιμο για τις προσπάθειες ανάπτυξης φαρμάκων και δείχνει πόσο μακριά έχει γίνει η έρευνα γονιδιωματικής ακόμη και την τελευταία δεκαετία. Όλοι επωφελούμαστε από μια τεράστια προσπάθεια εκατοντάδων ερευνητών παγκοσμίως που έχουν προσδιορίσει την αλληλουχία των γονιδιωμάτων των ιών και τα καθιστούν διαθέσιμα στο διαδίκτυο».

Η μελέτη διεξήχθη από ερευνητές στις Σχολές Επιστημών Ζωής και Ιατρικών Επιστημών του UCL, μαζί με συναδέλφους από το Cirad και το Université de la Réunion, το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και το Imperial College London, και υποστηρίχθηκε από την πρωτοβουλία Newton Fund UK-China NSFC και τη Βιοτεχνολογία και Συμβούλιο Έρευνας Βιολογικών Επιστημών (BBSRC).

Πηγή: scitechdaily.com