“Περί Μουσικής ο Λόγος” συνομιλώντας με τον Γιώργο Ξουλόγη

Έχει γράψει τη μουσική για πάνω από 40 ταινίες, βραβεύτηκε το 2019 στην Georgia της Αμερικής για καλύτερη πρωτότυπη μουσική στην ταινία “The Beaurocrat”, έχει ντύσει μουσικά project της Samsung, της Dimello, του TEDx, της Amazon και άλλων κολοσσών, και διευθύνει  και την SCAPETUNES, την δική του εταιρεία μουσικής παραγωγής και μουσικής βιβλιοθήκης 40.000 κομματιών στο Λονδίνο, είναι ενορχηστρωτής, είναι μουσικολόγος, είναι καθηγητής στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, μα πάνω απ’ όλα είναι περήφανος Καβαλιώτης! 

Γιώργο πες μας πώς ξεκίνησε αυτό το μουσικό ταξίδι?

Αρχικά να σας ευχαριστήσω και εγώ για την πρόσκληση, πολλά συγχαρητήρια για την προσπάθεια που κάνετε, θα ήθελα να σου πω πως διάβασα το πρώτο τεύχος και τα δείγματα γραφής είναι πάρα πολύ θετικά και εύχομαι να συνεχίζετε με τον ίδιο ζήλο.

Σε ευχαριστούμε πολύ Γιώργο για τα καλά σου λόγια, μας δίνουν δύναμη.

Να σου πω για το πως ξεκίνησε το ταξίδι! Από εδώ από την όμορφη Καβάλα μας, πολύ – πολύ συνειδητοποιημένα ήμουν πέντε – έξι χρονών όταν παρακολούθησα στο Δημοτικό Ωδείο Καβάλας ένα κονσέρτο για πιάνο στην αίθουσα Παπαϊωάννου με τους γονείς μου. Μόλις τελείωσε η συναυλία τους είπα αμέσως , ότι “αυτό θέλω να κάνω στην ζωή μου” και έτσι ξεκίνησα κατευθείαν μαθήματα πιάνου. Ξεκίνησα με δασκάλα την Κα Κατερίνα Ηλιοπούλου και από τότε ζω αυτό το ταξίδι. το ταξίδι της μουσικής.

Η έννοια της μουσικής είναι πολύ ευρεία, μπορεί να είναι μία αλλά έχει άπειρα είδη, οι εκφράσεις της είναι επίσης άπειρες. Εσύ πού είσαι πιο κοντά? Που εντάσεις τον εαυτό σου σε όλο αυτό τον μουσικό κόσμο?

Πολύ όμορφη ερώτηση! Βλέπω την μουσική πολύπλευρα, έχοντας περάσει από πολλά είδη μουσικής και εννοώ ότι έχω περάσει και από άποψη σπουδών και από άποψη μελέτης αλλά και επί του πρακτέου δηλαδή εκτέλεσης. Έχω παίξει επίσης πολλά είδη μουσικής και τελικά αυτό που με κερδίζει είναι η κινηματογραφική μουσική και αυτό γιατί η μουσική που παράγεται σε μία ταινία ενέχει πολλά είδη.

Ο σκοπός της είναι η κάλυψη των αναγκών μιας ταινίας όπου μία στιγμή μπορεί να διαδραματίζεται μία σκηνή σε ένα μπαρ και εκεί να χρειαστείς μία Southern Rock μουσική, άρα θα πρέπει να γνωρίζεις τα της σύνθεσης αυτού του είδους, ενώ στην ίδια ταινία λίγο πιο μετά μπορεί να διαδραματίζεται μία σκηνή μέσα σε έναν καθολικό ναό, άρα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις μία χορωδία, να σου ψάλει ένα Γρηγοριανό μέλος και θα πρέπει να έχεις και τέτοιου είδους ακούσματα. 

Σου έρχεται στα χέρια σου μία ταινία. Κατ’ αρχήν σε ποια φάση έρχεται η παραγωγή της μουσικής σε εσένα, η μουσική πότε εισέρχεται σε μία ταινία?

Η μουσική, αν όχι το τελευταίο, είναι από τα τελευταία κομμάτια στην διαδικασία  παραγωγής μίας ταινίας. Αλλά ο μουσικός μιλάει με τον σκηνοθέτη και τον παραγωγό και στα τρία στάδια παραγωγής μιας ταινίας ή της τηλεοπτικής παραγωγής. Και ποιες είναι αυτές οι τρεις φάσεις; Η πρώτη είναι το σενάριο και το pre-production, ακολουθεί το production που γίνονται τα γυρίσματα, και είναι και το post-production όπου γίνεται το μοντάζ, το sound design η μουσική κα.

Η μουσική λοιπόν έρχεται στο τέλος, αλλά μπορεί να αρχίσει να δουλεύεται από πολύ πρώιμη φάση, από την φάση του σεναρίου. Για παράδειγμα σε μία καταπληκτική μικρού μήκους ταινία που δουλεύω αυτή την στιγμή με την εξαιρετική σκηνοθέτη Βίβιαν Παπαγεωργίου σε παραγωγή Marni Films, από το σενάριο ξεκινήσαμε τις συζητήσεις και κατά την διάρκεια των γυρισμάτων έγραφα μουσικές ιδέες σχετικά με τον εκάστοτε χαρακτήρα.

"Περί Μουσικής ο Λόγος" συνομιλώντας με τον Γιώργο Ξουλόγη
Πότε περιμένουμε αυτή την ταινία?

Από τον Οκτώβριο θα αρχίσει να ταξιδεύει στα φεστιβάλ. Τέλος Σεπτέμβρη έχουμε deadline όλοι. (Γέλια)

Τα deadlines είναι σκληρά? Είναι εντελώς οριοθετημένα?

Στην τηλεόραση είναι πάρα πολύ σκληρά, και στον κινηματογράφο μπορούν να θεωρηθούν  σκληρά αλλά υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία. Σε γενικές γραμμές επειδή οι μουσικοί ερχόμαστε τελευταίοι στη διαδικασία τα deadlines είναι προσυμφωνημένα. Και φαντάσου αν έχουν πάει όλοι στα προηγούμενα στάδια μία μόλις εβδομάδα πίσω, φαντάσου πόσο γρήγορα πρέπει να κινηθώ εγώ. (Γέλια)Για να καταλάβεις μου έχει τύχει σε ταινία μεγάλου μήκους να χρειαστεί να γράψω γύρω στα 75 λεπτά μουσικής σε τρεις εβδομάδες. Για να καταλάβεις μου έχει τύχει σε ταινία μεγάλου μήκους να χρειαστεί να γράψω γύρω στα 75 λεπτά μουσικής σε τρεις εβδομάδες.

Τρως καθόλου σε τέτοιες περιόδους?

Ευτυχώς έχω καλούς φίλους και μου φέρνουν φαγητό στο στούντιο ή delivery και μετά χρειάζονται τρεις εβδομάδες γυμναστήριο (Γέλια)

Αλήθεια η περιοχή όπου γεννήθηκες και μεγάλωσες σε έχει επηρεάσει στον τρόπο που προσεγγίζεις μία παραγωγή?

Η Καβάλα και το Παγγαίο

Ναι. Η Καβάλα, το Παγγαίο, το βουνό, η φύση, η πόλη, η θάλασσα… σε επηρεάζει στον τρόπο που εκφράζεσαι?

Συναισθηματικά με επηρεάζει. Στις προσωπικές εξω-κινηματογραφικές μου κυρίως συνθέσεις, όπου μέχρι τώρα δεν είναι πολλές, γιατί μπήκα στον χώρο του κινηματογράφου πάρα πολύ νωρίς ηλικιακά και σου λέω για τις προσωπικές γιατί στις ταινίες γράφεις κατά παραγγελία, δεν είσαι ιδιαίτερα ελεύθερος.

Υπάρχουν βέβαια προσωπικά στοιχεία στις συνθέσεις μου, και για αυτό με επιλέγει ένας παραγωγός ή ένας σκηνοθέτης, γιατί τους αρέσει αυτό που ακούν περισσότερο από την σύνθεση ενός συναδέλφου. Δεν μπορώ να πω πως υπάρχει η Ελληνική τροπικότητα μέσα στις δικές μου συνθέσεις αλλά έχω το συναισθηματικό στοιχείο από την απόδοση της μουσικής μου ηχοχρωματικά. Δεν γίνεται να μεγαλώσεις σε έναν τόπο που συνδυάζει το βουνό με την θάλασσα και να μην σε επηρεάσει ανοίγοντας ευρύτερα το φάσμα της δημιουργίας σου.

Δεν είναι τυχαίο πως οι επιστήμονες πέρα από θεολογική άποψη ονομάζουν την πρώτη στιγμή του σύμπαντος Big Bang όπου το bang έχει να κάνει με τον ήχο. Η μεγάλη έκρηξη.

Ο Ορφέας ανέβαινε επάνω στο Παγγαίο και καλωσόριζε τον ήλιο με τις μελωδίες του.

Ακριβώς, έτσι είναι.

Ποιο είναι το δικό σου όνειρο σαν άνθρωπος και σαν μουσικός, τι σου δίνει ικανοποίηση, τι θα ήθελες σε 10 χρόνια από τώρα να έχεις πετύχει.

Τα δέκα είναι πολλά (Γέλια) θα σου απαντήσω πολύ ανθρώπινα και ρεαλιστικά, μεγαλώνοντας διδάσκομαι καθημερινά, ότι ένα πολύ σημαντικό πράγμα στην ζωή ενός άντρα είναι η ισορροπίες. Σε 20 χρόνια θα είμαι 53…

Μικρός

Συνθετικά μικρός ναι. Άρα τώρα είμαι ακόμα νήπιο (Γέλια) Συνθετικά λοιπόν θα είμαι μικρός αλλά εύχομαι στα 53 να έχω μία ευτυχισμένη οικογένεια και να έχω ισορροπία ανάμεσα στην οικογενειακή μου ζωή και στην καλλιτεχνική μου δημιουργία. Έτσι θα ήθελα λοιπόν να με φαντάζομαι σε 20 χρόνια.

Μιας και μιλάμε για χρόνο, έχεις ταξιδέψει και κυριολεκτικά με την μουσική, έχεις πάει σε πολλά μέρη…

Σε πολλά φεστιβάλ, πέρα από τις σπουδές μου που ήταν σε Δανία, Αγγλία και Γερμανία η μουσική μου δίνει την δυνατότητα να ταξιδεύω πολύ.

Ας γυρίσουμε στην δημιουργία και ας πάρω εγώ τον ρόλο του σκηνοθέτη. Συνεργάζομαι μαζί σου μου στέλνεις την μουσική αλλά κάτι δεν μου αρέσει, δεν ξέρω πως να στο εκφράσω αυτό. Πώς καταλαβαίνεις εσύ που πρέπει να επέμβεις και να διορθώσεις κάτι?

Πολύ σωστή ερώτηση. Πρέπει για να μπορέσεις να υπάρξεις στον συγκεκριμένο χώρο να μιλάς την γλώσσα του συνθέτη και του παραγωγού. Διότι κανείς σκηνοθέτης δεν θα σου πει «Το συγκεκριμένο σημείο που έχει μι ύφεση ας το κάνουμε φα δίεση» θα σου πει «αυτό το σημείο βγάζει κάτι μοβ, ενώ εγώ το φανταζόμουν κίτρινο» και πρέπει να το μεταφράσεις αυτό εσύ μουσικά.

Όλο αυτό όπως καταλαβαίνεις κερδίζεται με την εμπειρία. Δεν μπορώ να πω ότι στα 33 είμαι έμπειρος, αλλά έχοντας συνθέσει τη μουσική σε πάνω από 40 ταινίες, έχω συνεργαστεί  με πολλούς ανθρώπους κυρίως στο εξωτερικό, οπότε είναι πιο εύκολο πια να καταλάβω αν μου πεις εσύ πως η μουσική πρέπει να ταιριάζει με το άσπρο μπλουζάκι του πρωταγωνιστή, να ξέρω πως να κατευθύνω την μουσική ώστε να ταιριάζει με το άσπρο μπλουζάκι.

Επίσης παίζει πολύ – πολύ μεγάλο ρόλο η προσωπικότητα του εκάστοτε συνθέτη. Όταν μπήκα στην κινηματογραφική μουσική βιομηχανία, μπήκα συνειδητοποιημένα εκμηδενίζοντας το Εγώ μου. 

"Περί Μουσικής ο Λόγος" συνομιλώντας με τον Γιώργο Ξουλόγη

κανείς σκηνοθέτης δεν θα σου πει «Το συγκεκριμένο σημείο που έχει μι ύφεση ας το κάνουμε φα δίεση» θα σου πει «αυτό το σημείο βγάζει κάτι μοβ, ενώ εγώ το φανταζόμουν κίτρινο» και πρέπει να το μεταφράσεις αυτό εσύ μουσικά.

Άσχετα αν μπαίνει το όνομά σου στο τέλος κάθε παραγωγής.

Ναι, αλλά κατά την διαδικασία πατάς το εγώ σου κάθε δευτερόλεπτο, διότι εσύ αποδίδεις έτσι το άσπρο αλλά ο σκηνοθέτης θέλει να έχει άλλη απόχρωση το άσπρο, εσύ μπορεί από την πείρα σου να κρίνεις ότι σε αυτήν την σκηνή δεν θα πρέπει να υπάρχει μουσική γιατί πολλές φορές η ησυχία είναι πιο δραματική από την ένταση, ενώ ο σκηνοθέτης θέλει μουσική ή μπορεί να συμβεί και το ακριβώς αντίθετο. Αυτές τις στιγμές δεν πρέπει έρθεις σε κόντρα δεν είναι θέμα διπλωματίας, είναι θέμα συνεργασίας.

Η αλήθεια είναι κάπου στην μέση?

Υπάρχει πολύ έντονο το υποκειμενικό στοιχείο στην μουσική. Απλά σαν συνθέτης έρχεσαι μετά την δημιουργία του σεναριογράφου και του σκηνοθέτη και καλείσαι να φροντίσεις ένα μωρό. Αλλά το μωρό δεν είναι δικό σου, το μωρό είναι κάποιου άλλου. Ο μουσικός βάζει το δικό του λιθαράκι σε ένα ήδη υπάρχον βουνό. Για αυτό και συχνά λέω και στους μαθητές μου και σε νέους συνθέτες ότι είμαστε κρίκοι μιας αλυσίδας.

Βλέπεις παλιά σου έργα…

Δεν βλέπω παλιά μου έργα, δεν ακούω παλιά μου μουσική το αποφεύγω.

Για ποιον λόγο?

Το αποφεύγω γιατί είμαι σαν χαρακτήρας τελειομανής και θεωρώ ότι πάντα θα μπορούσα να κάνω κάτι καλύτερο αν μου δινόταν περισσότερος χρόνος.

Άρα ο χρόνος παίζει σημαντικό ρόλο.

Ναι, είναι κάτι που μας κυνηγάει σε αυτή την δουλειά πάρα-πάρα πολύ, θυμάσαι που σου είπα για σύνθεση 75 λεπτών μουσικής σε τρεις εβδομάδες, να συμπληρώσω για να γίνει κατανοητό, ότι για να γράψει σήμερα ένας άνθρωπος 60-70 λεπτά μουσικής είναι μία μεγάλη συμφωνία με 3-4 μέρη. Σκέψου ότι ο Μπετόβεν για να γράψει μία συμφωνία ήθελε δύο με τρία χρόνια. (Γέλια) 

Δεν είχε πίεση…

Ναι. Ο συγκεκριμένος συνθέτης δεν έγραφε κατά παραγγελία (γέλια) ήταν πιο ελεύθερο πνεύμα…

Εσύ θα έδινες πίστωση στον εαυτό σου να δημιουργήσει μουσική χωρίς την πίεση του χρόνου? Χωρίς την πίεση του σκηνοθέτη, του παραγωγού.

Είμαι λάτρης της συμφωνικής μουσικής. Όσο τα χρόνια περνάνε η συμφωνική μουσική χρησιμοποιείτε όλο και λιγότερο στην μουσική βιομηχανία και στον κινηματογράφο. Και αυτό συμβαίνει γιατί οι εκάστοτε παραγωγοί/ σκηνοθέτες προτιμούν τη μίξη μουσικών ειδών. Αυτό ονομάζεται Hybrid Music.

Δηλαδή σε έναν συμφωνικό ήχο να προσθέσουμε και ηλεκτρονικά στοιχεία, και rock στοιχεία, να προσθέσουμε και pop στοιχεία. Και μου αρέσει πάρα πολύ αυτό το υβριδικό στοιχείο αλλά το αμιγώς συμφωνικό πάντα θα με συναρπάζει. Και που θέλω να καταλήξω.

Αν είχα το χρόνο, αν έλεγα στον εαυτό μου ότι για τρεις μήνες κάνεις διάλειμμα, θα απομονωνόμουν στην Καβάλα ή στην Μεσορόπη που την αγαπώ μιας που είναι το χωριό μου και θα έγραφα. Και νομίζω ότι όλοι οι δημιουργοί το έχουμε ανάγκη κάποια στιγμή αυτό. Αλλά, υπάρχει και ένα αλλά, επειδή μου αρέσει πάρα πολύ η δουλειά μου, και τα τελευταία χρόνια είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος και ευτυχισμένος από τα αποτελέσματα των συνεργασιών και της δουλειάς, δεν το έχω αναζητήσει ακόμη …

"Περί Μουσικής ο Λόγος" συνομιλώντας με τον Γιώργο Ξουλόγη

Αν είχα το χρόνο, αν έλεγα στον εαυτό μου ότι για τρεις μήνες κάνεις διάλειμμα, θα απομονωνόμουν στην Καβάλα ή στην Μεσορόπη που την αγαπώ μιας που είναι το χωριό μου και θα έγραφα.

Να σε διακόψω λίγο εδώ, γιατί γνωρίζω πως εκτός από συνθέτης, έχεις και μία εταιρία που διαχειρίζεται μουσική στο διαδίκτυο έτσι δεν είναι?

Εδώ και 18 μήνες, έχει δημιουργηθεί η Scapetunes η εταιρεία μουσικής παραγωγής μου και σε ευχαριστώ που μου δίνεις την ευκαιρία να την κάνω γνωστή και στο Ελληνικό κοινό γιατί η βάση της είναι στο Λονδίνο. Μέσα στους 18 αυτούς μήνες έχουμε καταφέρει να μαζέψουμε 40.000 μουσικά κομμάτια εξαιρετικής ποιότητας και αυτό το λέω γιατί έχω ακούσει και τα 40.000, και κοσμούν ένα κατάλογο που περιλαμβάνει 168 συνθέτες. Φαντάσου πόσα ακόμα έχω ακούσει που δεν συμπεριλήφθηκαν τελικά. (Γέλια) 

Αλήθεια τι ισχύει με τα πνευματικά δικαιώματα? Η ΑΕΠΙ δεν υφίσταται πια. Δηλαδή έχω μία επιχείρηση και θέλω να κάνω ένα σποτ. Πώς βρίσκω μουσική και να είμαι κατοχυρωμένος από πνευματικά δικαιώματα χρήσης? Και δεν έχω και την οικονομική πολυτέλεια να πληρώσω π.χ εσένα να μου γράψεις κάτι από την αρχή…

Για αυτό θα χρειαστείς μία άδεια από μουσική βιβλιοθήκη σαν την Scapetunes. Η διαδικασία είναι να μπεις στην ιστοσελίδα μας, να πληκτρολογήσεις το είδος που θέλεις π.χ πιάνο emotional  και σου εμφανίζει τις επιλογές (πάνω από 300 κομμάτια συνήθως) με βάση αυτό που αναζήτησες. Επιλέγεις το κομμάτι που σου αρέσει και το αγοράζεις πληρώνοντας ένα πολύ-πολύ μικρό αντίτιμο με βάση την χρήση που θέλεις να κάνεις, π.χ αν θέλεις να το χρησιμοποιήσεις για Social Media, για κινηματογραφική παραγωγή κτλ…

Τα πνευματικά δικαιώματα είναι κάτι που έρχεται μετά, αν είσαι μεγάλο τηλεοπτικό στούντιο και χρησιμοποιείς το τάδε κομμάτι στην διαφήμισή σου θα κληθείς στο τέλος της χρονιάς να ορίσεις το τι χρησιμοποίησες σαν μουσική επένδυση και να πληρώσεις το ανάλογο ποσό. Αυτή την στιγμή υπάρχουν προσπάθειες να υπάρξουν οργανισμοί πνευματικής ιδιοκτησίας, μιας που η ΑΕΠΙ είναι ουσιαστικά ανενεργή. Εύχομαι να ευοδωθούν αυτές οι προσπάθειες και να έχουμε και εμείς οι συνθέτες μία πνευματική στέγη.

Scapetunes, τηλεοπτικές σειρές, διαφημίσεις, τελικά ξεκουράζεσαι καθόλου?

Επόμενη ερώτηση (Γέλια)… από το 2015 ζω στην Αθήνα μία πόλη που δεν αφήνει πολλά περιθώρια ξεκούρασης, τώρα που επιχειρηματικά η Scapetunes είναι στο Λονδίνο, πρέπει να βρίσκω χρόνο να ανεβαίνω και Αγγλία τουλάχιστον μία φορά το δίμηνο τουλάχιστον . Απλά έχω την σχετική άνεση αν πω πως χρειάζομαι ξεκούραση να μπορέσω να βρω δυο – τρεις μέρες το μήνα να “εξαφανίζομαι” . (Γέλια ) 

Εμείς θα θέλαμε να σε ευχαριστήσουμε πάρα πολύ για την μουσική συζήτηση αλλά και την πρακτική επί πνευματικών δικαιωμάτων που είχαμε και να σου ευχηθούμε ότι καλύτερο στην συνέχεια. Και ξέρεις πιστεύω ότι σε όλους τους ανθρώπους πάνω στην γη αρέσει η μουσική, ενώνει τους πάντες… τελικά η μουσική ενώνει, δίνει παιδεία?

Αν το καλοσκεφτείς , είναι από τις ελάχιστες ανθρώπινες εμπνεύσεις που αποτελούν και επιστήμη και τέχνη…

Η ίδια η φύση δεν έχει μουσική μέσα της?

Ακριβώς – ακριβώς, πιστεύω πως υπήρξε ήχος από την πρώτη μέρα της δημιουργίας. Δεν είναι τυχαίο πως οι επιστήμονες πέρα από θεολογική άποψη ονομάζουν την πρώτη στιγμή του σύμπαντος Big Bang όπου το bang έχει να κάνει με τον ήχο. Η μεγάλη έκρηξη. (Γέλια) 

Σε ευχαριστούμε πολύ Γιώργο, καλή επιτυχία σε ότι κάνεις!

Παρακαλώ, καλή συνέχεια στο υπέροχο ταξίδι του Fresh! 

Facebook: xoulogis.george

Site:georgexoulogis.com

Δημοσιεύθηκε από: freshmag

karolkarolkarol

Πρόσφατα Άρθρα

Έχεις airBNB; δες τι πρέπει να κάνεις για να αποφύγεις φορολόγηση μέχρι και το 100%

Πως μπορούν οι δανειολήπτες να σώσουν την Α κατοικία. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις στο πρόγραμμα γέφυρα.

Γράφει η Μαρία Δαλκίτση Οικονομολόγος ΑΠΘ Λογίστρια Ά Τάξης Νόμο του Κράτους αποτελεί πλέον η δυνατότητα επιδότησης δόσης δανείων με...

Πηλοθεραπευτήριο Κρηνίδων. Το Παρόν και το μέλλον τους σε μία συζήτηση με τον πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ κ. Τάκη Αγγελίδη

Πηλοθεραπευτήριο Κρηνίδων. Το Παρόν και το μέλλον τους σε μία συζήτηση με τον πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ κ. Τάκη Αγγελίδη

Έχουμε την χαρά να συνομιλήσουμε με τον πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ κ. Τάκη Αγγελίδη για το Πηλοθεραπευτήριο Κρηνίδων, το παρελθόν του,...