Τα αυτόνομα αυτοκίνητα φέρνουν επανάσταση στις μεταφορές για τα άτομα με ειδικές ανάγκες | εάν αλλάξουμε τον τρόπο που τα σχεδιάζουμε

Η κίνηση προς αυτοκίνητα χωρίς οδηγό δεν είναι απλώς μια ευκαιρία για τους ανθρώπους να χαλαρώσουν στο τιμόνι. Είναι μια ευκαιρία να φέρουμε επανάσταση στις προσωπικές μεταφορές με τρόπο που να προσφέρει οφέλη που αλλάζουν τη ζωή σε άτομα με ειδικές ανάγκες.

Αλλά για να συμβεί αυτό, χρειαζόμαστε την αυτοκινητοβιομηχανία να δεσμευτεί για πιο περιεκτικές πρακτικές σχεδιασμού που τώρα απουσιάζουν ευρέως και να ξεπεράσουμε τις προκλήσεις του σχεδιασμού νέων τρόπων αλληλεπίδρασης με αυτόνομα οχήματα. Η λύση θα μπορούσε να περιλαμβάνει τους κατασκευαστές που αντλούν έμπνευση από διάφορους τομείς του σχεδιασμού προϊόντων για να επιτύχουν την ισορροπία μεταξύ στυλ και φιλικότητας προς τον χρήστη.

Ο όρος «σχεδιασμός χωρίς αποκλεισμούς» χρησιμοποιείται για να περιγράψει την εκτίμηση των αναγκών και των ικανοτήτων ενός διαφορετικού εύρους ανθρώπων στη διαδικασία σχεδιασμού. Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει παραδοσιακά επικεντρωθεί στο σχεδιασμό για άτομα με άδειες οδήγησης – που εξ ορισμού τείνουν να είναι το πιο ικανό τμήμα του πληθυσμού.

Ωστόσο, τα άτομα με αναπηρία αποτελούν μια σημαντική μειονότητα – το 22% των ανθρώπων στο Ηνωμένο Βασίλειο (13,9 εκατομμύρια) από το 2016-17. Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους μπορεί να μην μπορούν να οδηγήσουν τα σημερινά αυτοκίνητα, είτε λόγω προβλημάτων όπως απώλεια όρασης, σημαντικές σωματικές βλάβες ή γνωστικά προβλήματα.

Η αναπηρία και η εξάρτηση από τις δημόσιες συγκοινωνίες είναι γεμάτη δυσκολίες. Και ηαντιμετώπιση των προβλημάτων είναι το κλειδί μεταξύ των εμποδίων που αναφέρουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες, καθώς δεν τους επιτρέπουν να συμμετέχουν περισσότερο στην κοινωνία, είτε επισκέπτονται φίλους και συγγενείς είτε συμμετέχουν σε ένα κλαμπ.

Όποιος έπρεπε να έχει μια δύσκολη συνομιλία με έναν ηλικιωμένο συγγενή, ενθαρρύνοντάς τους να σταματήσουν την οδήγηση συχνά λόγω γνωστικής ή σωματικής παρακμής, θα καταλάβει τι μπορεί να σημαίνει. Έτσι, το να κάνουμε τις μεταφορές πιο προσιτές είναι το κλειδί για να δώσουμε τη δυνατότητα στους ανθρώπους να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους – είτε μέσω καλύτερων οικονομικών ευκαιριών, λιγότερης κοινωνικής απομόνωσης ή αποκατάστασης αξιοπρέπειας.

Ενώ τα αυτόνομα αυτοκίνητα απομακρύνουν όλο και περισσότερο την ανάγκη των ατόμων να οδηγούν τα οχήματα με τον παραδοσιακό τρόπο, υπάρχουν και άλλα εμπόδια για άτομα με ειδικές ανάγκες που χρησιμοποιούν αυτοκίνητα που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Η απλή είσοδος και έξοδος των οχημάτων παρουσιάζει δυσκολίες σε πολλά άτομα με σωματικές αναπηρίες -όχι μόνο στους χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων- και σε πολλούς ηλικιωμένους, καθώς η μυϊκή δύναμη μειώνεται με την ηλικία. Αυτό καθιστά τις προσεκτικές σχεδιαστικές πινελιές, όπως οι χειρολαβές και τα πλευρικά σκαλοπάτια.

Τα αυτόνομα αυτοκίνητα φέρνουν επανάσταση στις μεταφορές για τα άτομα με ειδικές ανάγκες | εάν αλλάξουμε τον τρόπο που τα σχεδιάζουμε
Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα προσφέρουν την ευκαιρία για μια πλήρη αναθεώρηση του σχεδιασμού. Μακέτα: Πανεπιστήμιο Coventry

Λειτουργικά χαρακτηριστικά που απαιτούν σημαντική προσπάθεια, όπως πτυσσόμενα καθίσματα αυτοκινήτου ή πίσω πόρτες, μπορεί να είναι δύσκολο, οπότε είναι σημαντικό να είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν με λογικό επίπεδο δύναμης χρησιμοποιώντας λαβές και μεγάλες επιφάνειες επαφής. Οι ζώνες ασφαλείας παρουσιάζουν επίσης δυσκολίες καθώς είναι δύσκολο να φτάσουν και να εισαχθούν. Τα συστήματα συγκράτησης χρειάζονται νέα εμφάνιση και επανασχεδιασμό χρησιμοποιώντας αρχές σχεδιασμού χωρίς αποκλεισμούς για να διασφαλιστεί ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν εύκολα από όλους στον πληθυσμό.

Και για όσους είναι χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων, απαιτείται επίσης ένα απλό, εύχρηστο σύστημα συγκράτησης. Υποθέτουμε ότι υπάρχει μια καλά σχεδιασμένη ράμπα, χαμηλωμένο δάπεδο και κατάλληλος χώρος για τον χρήστη αναπηρικής πολυθρόνας να εισέλθει πρώτα στο όχημα.

Τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα θα παρουσιάσουν επίσης νέες προκλήσεις, όπως η ανάγκη διασυνδέσεων που θα επιτρέπουν στους επιβάτες να επιλέγουν έναν προορισμό ή να λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με το ταξίδι τους. Για να εξυπηρετήσουν άτομα με ειδικές ανάγκες, δεν μπορούν να βασίζονται σε έναν μόνο τύπο εισαγωγής ή σχολίων. Οι οπτικές οθόνες ενδέχεται να μην είναι κατάλληλες για ορισμένους επιβάτες, όπως ακριβώς η φωνητική είσοδος μπορεί να είναι ακατάλληλη για άλλους.

Ωστόσο, παρά τη σημαντική συζήτηση και τους πόρους που μεταβαίνουν στην αλλαγή προσωπικών μεταφορών μέσω της ανάπτυξης αυτοκινούμενων αυτοκινήτων, υπάρχουν λίγες ενδείξεις ότι ο αποκλειστικός σχεδιασμός είναι ένα σημαντικό μέρος της διαδικασίας. Αυτό περιλαμβάνει από ρυθμιστικές αρχές, οι οποίοι ενημερώνουν τους κωδικούς τους για να φιλοξενήσουν δοκιμές αυτόνομων οχημάτων, αλλά προφανώς χωρίς να εξετάσουν πώς ο σχεδιασμός των οχημάτων θα μπορούσε να ωφελήσει τα άτομα με αναπηρία.

Σχεδιασμός χωρίς αποκλεισμούς

Δεν είναι δύσκολο να σχεδιαστούν προσβάσιμα αυτοκίνητα εάν οι ανάγκες και οι δυνατότητες ενός διαφορετικού πληθυσμού λαμβάνονται υπόψη στην αρχή του σχεδιασμού. Μερικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν υιοθετήσει αυτή τη φιλοσοφία, για παράδειγμα, η Ford χρησιμοποιεί ένα «κοστούμι τρίτης ηλικίας» που προσομοιώνει την περιορισμένη κινητικότητα, το όραμα και την αίσθηση της αφής που βιώνουν πολλοί ηλικιωμένοι.

Αυτό βοηθά τους μηχανικούς και τους σχεδιαστές της εταιρείας να αποκτήσουν σωστά αυτές τις σημαντικές λεπτομέρειες, όπως οι λαβές πόρτας 360 μοιρών που επιτρέπουν την πόρτα να ανοίγει εύκολα από το εξωτερικό χρησιμοποιώντας ολόκληρο το χέρι και το χέρι, αντί για πτυσσόμενες λαβές που απαιτούν δάχτυλα και καρπό για να τα χειριστείτε.

Ομοίως, εταιρείες σε άλλους τομείς έχουν ήδη βρει τρόπους να αναπτύξουν προσβάσιμες διεπαφές. Το έργο της Samsung στην παραγωγή έξυπνων τηλεοράσεων προσβάσιμων για τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης έλαβε το Βραβείο Royal National Institute of Blind People’s Inclusive Society. Η τηλεόραση μπορεί να διαβάσει το κείμενο στην οθόνη πίσω στον χρήστη και παρέχει προφορικά σχόλια σχετικά με το κανάλι, την ένταση και τις πληροφορίες προγράμματος. Διαβάζει ακόμη και δυνατά τον οδηγό προγράμματος στην οθόνη.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει την επιλογή να κάνει: ταξίδια business class για λίγους επιλεγμένους ή πραγματικά προσιτές μεταφορές για τον ευρύτερο πληθυσμό, προσφέροντας αξιοπρέπεια και βελτιωμένη ποιότητα ζωής σε όσους αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις καθημερινά.

Κείμενο: Paul Herriotts, Καθηγητής Σχεδιασμού Μεταφορών, Πανεπιστήμιο Κόβεντρι

Πηγή: theconversation.com

Δημοσιεύθηκε από: freshmag

karolkarolkarol

Πρόσφατα Άρθρα

Πρόγραμμα για νέους άνεργους με 100% επιδότηση μισθού και ασφαλιστικών εισφορών

Πρόγραμμα για νέους άνεργους με 100% επιδότηση μισθού και ασφαλιστικών εισφορών

Τα υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης σε συνεργασία με την Google ετοιμάζουν ένα καινούριο πρόγραμμα που αφορά την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων και την...