Bίκυ Ξανθοπούλου, η δημιουργός του “παίζουμε βιβλίο” μας μιλάει για αυτή την υπέροχη δράση.

Η Βίκυ Ξανθοπούλου μεγάλωσε στην πόλη της Καβάλας στη συνοικία του Άη Γιάννη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Δ.Π.Θ. και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Κοινωνικοπολιτισμική Εκπαίδευση και Εμψύχωση Ομάδων του Δ.Π.Θ. Από το 2005 υπηρετεί τη δημόσια εκπαίδευση.

Η αλήθεια είναι ότι με την εκπαίδευση ασχολήθηκε τυχαία. Δεν ονειρευόταν αυτό από παιδί. Μπαίνοντας πρώτη φορά μέσα στην τάξη και αντικρύζοντας τα παιδιά, συνειδητοποίησε όμως ότι αυτός ήταν ο προορισμός της. Και όσο περνάνε τα χρόνια όπως λέει και η ίδια, είναι “απόλυτα σίγουρη για τον προσανατολισμό μου στην εκπαίδευση”.

Βίκυ, είμαστε πραγματικά χαρούμενοι που ένας άνθρωπος που τιμά τον χώρο από όπου προέρχεται και που δεν μένει στην κλασική οδό είναι μαζί μας, εδώ στο fresh για να μας πει λίγα λόγια παραπάνω για όλο αυτό που έχει κάνει και που συνεχίζει να δημιουργεί.

Σας ευχαριστώ πολύ για τα θερμά σας λόγια! Εύχομαι κάθε επιτυχία στο fresh mag!

Βίκυ πες μας τι σε ώθησε να κάνεις το «Παίζουμε Βιβλίο»? Ποιο ήταν το εφαλτήριο όλης αυτής της προσπάθειας;

Η δράση «Παίζουμε βιβλίο;» είναι ένα προσωπικό όραμα που ξεκίνησε πριν από περίπου 5 χρόνια να χτίζεται με σταθερά βήματα, γνώση, αγάπη και πίστη στη δύναμη του λογοτεχνικού παιδικού βιβλίου μέσα στην τάξη. Με τη σκέψη ότι οι αλλαγές στην κοινωνία είναι ραγδαίες και ότι οι ανάγκες των παιδιών αλλάζουν διαρκώς και προπορεύονται εκ των πραγμάτων από όσα ορίζει το εκάστοτε ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα, αναζητούσα ένα εργαλείο, έναν τρόπο διδασκαλίας ώστε να είναι σύγχρονος, ουσιαστικός, να συμβαδίζει με τις πραγματικές απαιτήσεις της κοινωνίας την οποία υπηρετώ και τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών και ταυτόχρονα να τους δίνει μία ώθηση. Μια ώθηση που θα τους βοηθά να ξεπερνούν τα προσωπικά τους όρια και να οδηγούνται στη μάθηση με τρόπο ευχάριστο, παιγνιώδη, αλλά και αποτελεσματικό. 

Ο προβληματισμός μου αυτός που είναι και το ζητούμενο της εκπαίδευσης στάθηκε η αφορμή για να πάρει ζωή το «Παίζουμε βιβλίο;». Και κάνοντας πολλές φορές αναδρομή σε όσα έχουμε ζήσει με τα παιδιά, νιώθω τόσο τυχερή για όλες τις εμπειρίες και όλα τα συναισθήματα που έχουμε μοιραστεί!

Τι σημαίνει με απλά λόγια το «Παίζουμε Βιβλίο»?

Ο τίτλος της δράσης περιλαμβάνει δυο λέξεις που έχουν νόημα για μένα. Από τη μια το “παίζω” που αναδεικνύει το παιχνίδι ως τον πιο αποτελεσματικό τρόπο μάθησης και από την άλλη το “βιβλίο” που από μόνο του αποτελεί ύψιστο πολιτισμικό αγαθό. Το «Παίζουμε βιβλίο;» είναι η επιθυμία μου το λογοτεχνικό βιβλίο να βρίσκεται στο κέντρο της μαθησιακής διαδικασίας χωρίς να είναι αντικείμενο διδασκαλίας και να υπηρετεί το σκοπό του που δεν είναι άλλος από την ευχαρίστηση και την απόλαυση.

Μέσα σε ένα περιβάλλον μάθησης, πλούσιο σε ερεθίσματα,ελκυστικό και παιγνιώδες, τα παιδιά μαθαίνουν με τον πιο ευχάριστο και ουσιαστικό τρόπο. Το «Παίζουμε βιβλίο» συνδυάζει τις αρχές της βιωματικής μάθησης με την έμφυτη ανάγκη του παιδιού για παιχνίδι με εργαλείο διδασκαλίας τις αναγνωστικές εμψυχώσεις.

Από ότι έχω καταλάβει διαβάζοντας για όλο αυτό το project είναι κάτι διαδραστικό, κάτι που περιλαμβάνει μέσα στην χρονιά επιμέρους «κύκλους» μάθησης με επιλογή σε κάθε «κύκλο» έναν συγκεκριμένο τίτλο βιβλίου. Πες μας τον τρόπο συμμετοχής των παιδιών, μπαίνουν στο «παιχνίδι» και οι γονείς?

Ακριβώς! Πόσο εύστοχα το θέτετε! Και σας ευχαριστώ! Κατά τη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς δουλεύουμε περίπου 5 με 6 βιβλία. Κάθε πρότζεκτ διαρκεί περίπου ένα μήνα το ελάχιστο και ποτέ δε γνωρίζω, δεν προγραμματίζω ποιο θα είναι το επόμενο βιβλίο πάνω στο οποίο θα χτίσουμε τον καινούριο μας κόσμο.

Πραγματικά αφουγκράζομαι τις ανάγκες της ομάδας μου τη δεδομένη χρονική στιγμή και ανάλογα προσαρμόζω τις δράσεις μας και επιλέγω το βιβλίο που μας ταιριάζει. Είναι μια ζωντανή διαδικασία, γεμάτη εκπλήξεις και συγκινήσεις. Και το πιο ουσιαστικό είναι ότι όλες οι δράσεις που ακολουθούν βασίζονται αποκλειστικά στις ιδέες των παιδιών. Το γεγονός αυτό τους βοηθά να νιώθουν σημαντικά, πως η γνώμη τους έχει αξία μέσα στην ομάδα, πως τα ίδια είναι σημαντικά. Και όλο αυτό είναι ένας κύκλος, όπως πολύ εύστοχα το χαρακτηρίσατε, που κέντρο του είναι η καλλιέργεια αξιών ζωής και της ενσυναίσθησης.

Οι γονείς βλέπουν τον ενθουσιασμό των παιδιών τους και τον συμμερίζονται. Ζούνε το κάθε βιβλίο μαζί με τα παιδιά τους και αγωνιούν για το ποιο θα είναι το επόμενο. Τους έχω υποσχεθεί ότι κάποια στιγμή θα “παίξουμε βιβλίο” μαζί, χωρίς τα παιδιά τους! Πρέπει να κρατήσω την υπόσχεσή μου!

Με τι ενθουσιάζονται τα παιδιά μέσα σε όλο αυτό? Τι συναισθήματα όμως χαρίζει και σε εσένα?

Όπως σας ανέφερα και πριν, αυτό που τους συναρπάζει είναι να βλέπουν τις ιδέες τους να παίρνουν σάρκα και οστά, να ζωντανεύουν, να γίνονται παιχνίδια, ιστορίες, ζωγραφιές, ποιήματα, τραγούδια και συναισθήματα που όλη η ομάδα μοιράζεται και απολαμβάνει.

Ανυπομονούν κάθε φορά να γνωρίσουν το συγγραφέα ή τον εικονογράφο του βιβλίου, να του κάνουν ερωτήσεις, απίθανες, αυθόρμητες και τόσο μα τόσο εύστοχες. Δε δημιουργώ βιώματα μόνο για τα παιδιά, αλλά και για μένα την ίδια. Μαζί με τα παιδιά ζούμε τις περιπέτειες, μαζί μοιραζόμαστε όλα τα συναισθήματα και τον ενθουσιασμό. Θυμάμαι κάθε πρότζεκτ με κάθε λεπτομέρεια, γιατί το έχω ζήσει κι εγώ!

Υπάρχουν συνάδελφοι σου ή και υπεύθυνοι του υπουργείου, οι οποίοι σε έχουν πλησιάσει για να σε ρωτήσουν το πώς θα μπορούσαν να εντάξουν το «Παίζουμε Βιβλίο» στα δικά τους τμήματα ή ακόμα και σαν έναν διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας?

Η αλήθεια είναι ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα, ειδικά μετά την ανακοίνωση της βράβευσης, πάρα πολλοί συνάδελφοι έχουν δείξει το ενδιαφέρον τους για τη δράση και ζητάνε να μάθουν περισσότερα για το πώς θα μπορούσαν να την εφαρμόσουν στην τάξη. Ιδιαίτερα συγκινητικό ήταν το ενδιαφέρον συναδέλφου που διδάσκει ελληνικά σε παιδιά Ελλήνων μεταναστών δεύτερης και τρίτης γενιάς στη Βιρτζίνια των Η.Π.Α. Και ειλικρινά είμαι στη διάθεση όλων, όσο μου το επιτρέπει φυσικά και ο δικός μου προσωπικός χρόνος, αφού είμαι μάχιμη εκπαιδευτικός. Η επιθυμία μου πραγματικά είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο “Παίζουμε βιβλίο;” σε όλη την Ελλάδα και έξω από τα σύνορα της χώρας μας. Ένα δίκτυο που θα υποστηριχθεί θεσμικά και θα μπορέσουν οι ιδέες και οι αξίες του να εξαπλωθούν. 

Η όλη δράση έχει ήδη βραβευτεί αρκετές φορές, εκ των οποίων μία στις Η.Π.Α. κάτι που σου δίνει να υποθέσω ηθική ικανοποίηση αλλά ταυτόχρονα και μεγαλύτερη ευθύνη?

Η δράση έχει βραβευτεί τέσσερις φορές στην Ελλάδα. Τρεις φορές από το θεσμό των Education Leaders Awards ως καινοτόμα και βέλτιστη μαθησιακή εμπειρία και μία φορά από το Ελληνικό Τμήμα της IBBY – Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Στις διακρίσεις αυτές προστέθηκε φέτος και η διεθνής διάκριση (The Freedom Through Literacy Award), η οποία σίγουρα με γεμίζει χαρά και ικανοποίηση.

Ευθύνη νιώθω, όχι σε σχέση με τον τρόπο δουλειάς μου, ότι δηλαδή θα πρέπει να ξεπεράσω τον εαυτό μου, θα πρέπει να αποδείξω ότι μπορώ και καλύτερα, κάνοντας έναν μάταιο αγώνα δρόμου. Αισθάνομαι ευθύνη απέναντι στους συναδέλφους μου, στους/στις νηπιαγωγούς σε όλη την Ελλάδα, που η δουλειά τους πραγματικά είναι υψηλής ποιότητας και ευρωπαϊκού επιπέδου. Αισθάνομαι την ευθύνη ότι τους εκπροσωπώ όλους, ότι εκπροσωπώ το Ελληνικό δημόσιο νηπιαγωγείο και η αξία του πρέπει να αναγνωριστεί από την κοινωνία.

Bίκυ Ξανθοπούλου, η δημιουργός του "παίζουμε βιβλίο" μας μιλάει για αυτή την υπέροχη δράση.
Εσύ στον προσωπικό σου χρόνο διαβάζεις σίγουρα. Πες μας τι αρέσει σε εσένα να διαβάζεις και τι προσφέρει η φιλαναγνωσία γενικότερα σε ένα περιβάλλον τεχνολογίας?

Διαβάζω μανιωδώς παιδική λογοτεχνία. Ανυπομονώ πάντα για τις καινούριες εκδόσεις. Στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικούς συγγραφείς και εικονογράφους παιδικής λογοτεχνίας και υπάρχει ιδιαίτερη φροντίδα από την πλευρά των εκδοτών και σεβασμός, ώστε το βιβλίο που φτάνει στα χέρια του μικρού αναγνώστη να είναι υψηλής αισθητικής και ποιότητας.

Όσον αφορά τη λογοτεχνία ενηλίκων είμαι λάτρης της αστυνομικής λογοτεχνίας. Η Χίλντα Παπαδημητρίου και η Ευτυχία Γιαννάκη είναι οι αγαπημένες μου. Δηλώνω φαν του αστυνόμου Χάρη Νικολόπουλου και του Χάρη Κόκκινου. Δεν αφορίζω την τεχνολογία, την αγαπάω την τεχνολογία. Με βοηθά στη δουλειά μου και στην επικοινωνία. Την ελευθερία, ωστόσο, που χαρίζει το ταξίδι με ένα βιβλίο δε νομίζω ποτέ να καταφέρει να μας την προσφέρει η τεχνολογία.

Θα θέλαμε να σε ευχαριστήσουμε για ακόμη μία φορά, να ευχηθούμε τα καλύτερα για την συνέχεια και πως για ότι νεότερο θα επανέλθουμε γιατί η παιδεία είναι το μέλλον για όλους μας. Καλή σχολική χρονιά!

Εγώ σας ευχαριστώ για όλα όσα μου δώσατε την ευκαιρία να μοιραστώ μαζί σας και για όλο το σεβασμό που δείξατε στη δράση αυτή!

Δημοσιεύθηκε από: freshmag

karolkarolkarol

Πρόσφατα Άρθρα

Έχεις airBNB; δες τι πρέπει να κάνεις για να αποφύγεις φορολόγηση μέχρι και το 100%

Πως μπορούν οι δανειολήπτες να σώσουν την Α κατοικία. Μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου οι αιτήσεις στο πρόγραμμα γέφυρα.

Γράφει η Μαρία Δαλκίτση Οικονομολόγος ΑΠΘ Λογίστρια Ά Τάξης Νόμο του Κράτους αποτελεί πλέον η δυνατότητα επιδότησης δόσης δανείων με...

Πηλοθεραπευτήριο Κρηνίδων. Το Παρόν και το μέλλον τους σε μία συζήτηση με τον πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ κ. Τάκη Αγγελίδη

Πηλοθεραπευτήριο Κρηνίδων. Το Παρόν και το μέλλον τους σε μία συζήτηση με τον πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ κ. Τάκη Αγγελίδη

Έχουμε την χαρά να συνομιλήσουμε με τον πρόεδρο της ΔΗΜΩΦΕΛΕΙΑ κ. Τάκη Αγγελίδη για το Πηλοθεραπευτήριο Κρηνίδων, το παρελθόν του,...